DigiD
DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.
Instructie tekst: Aanvragen of activeren van DigiD
Organisaties aangesloten op DigiD
Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:
- nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV)
- gemeenten
- provincies
- waterschappen
- politie
- ziekenhuizen, huisartsen, apotheken
- zorgverzekeraars.
Zaken regelen met DigiD
Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:
- belastingaangifte doen
- kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget aanvragen
- registreren in het Donorregister
- diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP)
- zaken rondom uw zorgverzekering regelen.
DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.