Evenementen, vergunning

Instructie tekst: Op basis van Artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het verboden om zonder of in afwijking van een (evenementen)vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Wilt u een evenement organiseren dat voor het publiek toegankelijk is? Misschien moet u een vergunning aanvragen. Via onderstaande vragenlijst komt u erachter of u een vergunning moet aanvragen of dat een melding voldoende is.

Evenementen uitleg

Vergunningsvrij evenement uitleg

Voldoet uw evenement aan de onderstaande omschrijving, dan heeft u waarschijnlijk geen vergunning nodig. U als organisator van een vergunningsvrij evenement is verplicht het evenement te melden bij de gemeente. De gemeente brengt alle hulpdiensten (Politie, Brandweer, GGD-ambulance) op de hoogte van het evenement. Wanneer u bij de gemeente deze melding doet, geven wij u enkele handvatten, die u kunt toepassen op het evenement.  

  • Maximaal 150 bezoekers en/of deelnemers
  • Maximaal geluidsniveau van 60 dB(A) en 80 dB(C) bij inpandig en 75 d(B) en 90 dB(C) bij open lucht / tent
  • Er worden geen doorgaande wegen afgesloten
  • Er zijn geen alcoholische dranken verkrijgbaar tegen iedere vorm van betaling
  • Eindtijd maximaal 00:00 (zondag t/m donderdagavond) of 01:00 uur (vrijdag-, zaterdagavond of nationale feestdag)
Evenementenvergunning aanvragen

Een aanvraag voor een evenementenvergunning wordt pas in behandeling genomen als deze compleet is. Let hier goed op, anders loopt de procedure vertraging op! 

Een complete aanvraag beschikt minimaal over de volgende informatie/documenten:

  • Een volledig aanvraagformulier

U moet verschillende bijlagen toevoegen indien die van toepassing zijn:

  • Programma/tijdschema van de activiteiten
  • Programma van het geluid/muziek; huisregels
  • Kopie geldig wapenverlof, bijvoorbeeld bij koningsschieten
  • Een routekaart met straatnamen (ingeval van een wielerronde of optocht)
  • Plattegrond van: alle tenten, objecten/terrein met daarin getekend:
    • Stoelenplan (alle meubilair zoals marktkramen, stoelen, mobiele toiletten, garderobe, kassa, tafels, tappunten enz.
    • Maataanduiding van de ruimten, tenten, podia
    • Maataanduiding van de vrije doorgangsbreedte van de (nood)uitgangen
    • Locatie blusmiddelen
  • Vluchtwegaanduiding
  • Tekening podia, tribunes en overkappingen
  • Een duidelijke situatietekening met daarop alle objecten zoals tenten, tappunten, bak- en braadinrichtingen, parkeerterreinen, fietsenstallingen, kampeerterreinen e.d.
  • Certificaat tentdoek (kopie)
  • Instructieverklaring verkeersregelaars
  • Draaiboekexterne-link-icoon, calamiteiten(veiligheids-)plan (voorbeeld/format zie website)externe-link-icoon inclusief zorgplan (evenementenz.orgexterne-link-icoon)
  • Overeenstemmingsverklaring eigenaar grond
  • Communicatie brief /bewoners/buurt/ondernemers

Wet natuurbescherming

We willen u wijzen op de mogelijkheid dat het evenement in strijd kan zijn met regels uit de Wet natuurbescherming. Hiervoor is de provincie bevoegd gezag. We adviseren u om een quickscan flora en fauna uit te laten voeren en hierover contact op te nemen met de provincie, want mogelijk heeft u een ontheffing nodig.

Zorgplicht

Ook als u geen ontheffing nodig heeft, moet u wel aan de zorgplicht van de Wet natuurbescherming voldoen. Dit houdt in dat u altijd respectvol moet omgaan met de natuur en moet streven deze zo min mogelijk te verstoren. Of het nu om beschermde soorten gaat of niet.

Omgevingsvergunning

Tevens willen wij u wijzen op de mogelijkheid dat de locatie van het evenement in strijd kan zijn met het bestemmingsplan en kan het zijn dat u naast de evenementenvergunning een aanvraag in moet dienen voor een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik. Deze kunt u aanvragen via het omgevingsloketexterne-link-icoon.

Waar moet ik rekening mee houden bij het organiseren van een evenement?
Hoe lang van tevoren aanvragen?

In onderstaande tabel kunt u zien in welke categorie uw evenement valt. Valt uw evenement binnen de categorie A1 t/m A3 en B1, dan moet u minimaal 13 weken voor aanvang van het evenement een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen. Valt uw evenement binnen de categorie B2, B3 en C, dan is dat minimaal 26 weken voor aanvang van het evenement. 

Categorie/aanvraagBezoekersEindtijd
A1 : 13 weken van tevoren150 – 4.999Uiterlijk tot 19:00 uur
A2: 13 weken van tevoren150 – 4.999Uiterlijk tot 23:00 uur
A3: 13 weken van tevoren150 – 4.999*Uiterlijk tot 01:00 /
02:00 uur
B1: 13 weken van tevoren5.000 – 9.999Uiterlijk tot 19:00 uur
B2: 26 weken van tevoren5.000 – 9.999Uiterlijk tot 23:00 uur
B3: 26 weken van tevoren5.000 – 9.999*Uiterlijk tot 01:00 /
02:00 uur
C: 26 weken van tevoren>10.000**In overleg
Kosten

U betaalt leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning van een evenement. Deze leges kunt u vinden in de actuele legesverordeningexterne-link-icoon

Wilt u meer weten?

Eind 2020 is een nieuw evenementenbeleidexterne-link-icoon vastgesteld.

Wanneer hoort u iets van ons?

Uiterlijk zes weken voor aanvang van het evenement waarvoor u een vergunning nodig heeft, ontvangt u de beslissing op uw aanvraag. Wij reageren zo spoedig mogelijk.