Rekenkamer

De gezamenlijke Rekenkamer Gemert-Bakel en Laarbeek is een onafhankelijke commissie die de gemeenteraden ondersteunt bij haar controlerende taak. De commissie onderzoekt of het gemeentelijke beleid goed is uitgevoerd en het gewenste effect heeft gehad. Zij kijkt daarbij ook of er geen geld is verspild. Met haar onderzoeken wil de rekenkamercommissie een bijdrage leveren aan de kwaliteit van bestuur van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek.

Hoe werkt de Rekenkamer?

Aan de aan de hand van een aantal criteria bepaalt de Rekenkamer welk onderzoek ze gaat uitvoeren. Deze criteria zijn o.a. het maatschappelijk belang, het financieel belang, het risico en de twijfel over het functioneren van de uitvoering.

Na de keuze van een onderzoek wordt een onderzoeksplan opgesteld, dat ter kennisname aan de gemeenteraad wordt gestuurd. Dit wordt jaarlijks vastgesteld. Het onderzoeksplan geeft weer wat, waarom en hoe het onderzoek van de Rekenkamer plaatsvindt. Daarna volgt het daadwerkelijke onderzoek en worden de resultaten, conclusies en aanbevelingen weergegeven in een rapport. Dit rapport is openbaar en wordt ter behandeling aan de gemeenteraad aangeboden.

Onderzoeksprogramma

De Rekenkamer kiest haar onderzoeksonderwerpen zelf. Ideeën voor onderwerpen vindt ze bijvoorbeeld via de programmabegroting, raadsnotulen en de actualiteit. Ook suggesties van inwoners uit de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek zijn welkom.
Hebt u ideeën, dan kunt u deze doorgeven aan de secretaris (Antje van den Berg) via antje.vandenberg@gemert-bakel.nl.

Samenstelling Rekenkamer

De Rekenkamer bestaat uit 3 externe leden.

  • Frits van Vugt, extern lid, voorzitter 
  • Rob Malag, extern lid
  • Laurens Elzinga, extern lid
  • Antje van den Berg, secretaris