Huwelijk

Trouwen is een bijzondere gebeurtenis. De gemeente helpt u graag om hier een persoonlijke en onvergetelijke dag van te maken. Niet alleen paren uit Gemert-Bakel, maar ook van buiten de gemeente zijn van harte welkom!

Instructie tekst: Melding van uw voorgenomen huwelijk online regelen.

Aanpak

U doet melding van uw voorgenomen huwelijk via 'online huwelijk regelen met DigiDexterne-link-icoon'. Hierbij heeft u ook een kopie van de geldige identiteitsbewijzen nodig van u beiden en de getuigen. Het is handig om deze gegevens te verzamelen voordat u start met de melding.

Wilt u trouwen op een feestdag? Neem dan telefonisch contact op met de gemeente via telefoonnummer 0492 - 378 500.

Heeft u geen DigiD?

Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0492 - 378 500.

U woont niet in Nederland én u of uw partner heeft niet de Nederlandse nationaliteit

Woont u beiden niet in Nederland en bezit u en/of uw partner de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u alleen in de gemeente ’s-Gravenhage (Den Haag) melding doen van uw voorgenomen huwelijkexterne-link-icoon

Belangrijk

  1. De melding voorgenomen huwelijk is, gerekend vanaf de datum van ontvangst door de ambtenaar van de burgerlijke stand, één jaar geldig. 
  2. Er dienen minimaal 14 dagen te liggen tussen de datum van ontvangst van de melding voorgenomen huwelijk en de huwelijkssluiting. Het is wenselijk om de melding tijdig te doen.
  3. De digitale melding voor voorgenomen huwelijk is een aanvraag waarmee u een voorkeur voor een bepaalde datum en tijd uitspreekt. Wij als gemeente hebben er voor gekozen om maar één huwelijk per heel uur te laten plaatsvinden. Komen er meerdere verzoeken voor dezelfde datum en tijdstip dan wordt er met u contact op genomen.

Locaties

Het Parochiehuis in Bakel en de trouwzaal in het gemeentehuis in Gemert zijn de vaste locaties. U kunt echter op bijna elke locatie in Gemert-Bakel een huwelijk sluiten. Daarvoor moeten beide partners een formulier invullen dat ook door de locatiebeheerder moeten worden ondertekend. 
Aanvraagformulier voor aanwijzing van een trouwlocatieexterne-link-icoon

Heeft u liever een formulier om uit te printen? Gebruik dan onderstaand printformulier en stuur het ingevulde en ondertekende formulier op naar de gemeente.

U bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de veiligheid van de locatie. Indien u op locatie trouwt dan bestaat de mogelijkheid dat u een evenementenvergunning moet aanvragen.

Kosten

De kosten zijn afhankelijk van datum, tijdstip en locatie.

Gemeentehuis en Parochiehuis
maandag t/m vrijdag09.00-17.00 uur€ 492,90
donderdagochtend
(eenvoudige ceremonie)
Tussen 9.30 en 10.00 uur / 10.00 en 10.30 uur€ 170
maandag t/m vrijdag17.00-21.00 uur€ 616,15
zaterdag09.00-17.00 uur€ 862,60
zaterdag17.00-21.00 uur€ 985,80
zon- en feestdagen09.00-16.00 uur€ 1.109,10
Op locatie
maandag t/m vrijdag09.00-17.00 uur€ 924,20
maandag t/m vrijdag17.00-21.00 uur€ 985,80
zaterdag09.00-17.00 uur€ 1.109,10
zaterdag17.00-21.00 uur€ 1.201,60
zon- en feestdagen09.00-16.00 uur€ 1.417,15
Overige kosten
Trouw- of partnerboekje€ 49,30
Externe BABS€ 184,35

Met ingang van 01-01-2020 worden de kosteloze huwelijken in het gemeentehuis voltrokken op maandagochtend om 09.00 en 09.30 uur. Buiten de partners mogen uitsluitend twee getuigen aanwezig zijn. Het is een zeer eenvoudige ceremonie, zonder toespraak. Voor een trouwboekje wordt € 49,30 in rekening gebracht.

De eenvoudige huwelijksceremonie

Dit is een huwelijksceremonie tegen een lager tarief (170,-) en houdt het volgende in:

  • De ceremonie duurt maximaal 15 minuten.
  • De ceremonie vindt plaats in de trouwzaal.
  • Er is geen mogelijkheid om muziek af te spelen.
  • Er is geen ruimte voor speciale wensen of voorkeur in Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (ABS).
  • Er is geen voorgesprek.
  • Er is geen bode aanwezig.
  • Het bruidspaar en aanwezige komen via de reguliere ingang van het gemeentehuis naar binnen.
  • Het carillon speelt geen muziek.
  • Er staat een bloemstuk op tafel.
  • Er wordt een gedicht voorgelezen (de ABS kiest dit zelf).
  • Er mogen 15 aanwezigen zijn (dit is inclusief bruidspaar en getuigen).
  • Er mogen maximaal 4 getuigen aangewezen zijn.
  • De ABS draagt geen toga, maar zorgt voor een representatieve uitstraling.
  • Iedere donderdagochtend zijn er twee momenten voor zo’n ceremonie. Tussen 9.30 en 10.00 uur en tussen 10.00 en 10.30 uur.

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand Gemert-Bakel (BABS)

Uw huwelijk wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, een BABS. Heeft u een voorkeur voor een bepaalde BABS, geef dit dan aan op de verklaring voorgenomen huwelijk. Wij houden hier zoveel mogelijk rekening mee. Voor een kosteloos huwelijk kunt u geen voorkeur opgeven.

Wilt u dat uw huwelijk gesloten wordt door een BABS die werkzaam is voor een andere Nederlandse gemeente? Dat kan. Daarvoor kan de BABS  het formulier voor een BABS die werkzaam is voor een andere gemeente gebruikenexterne-link-icoon

Hier ziet u onze enthousiaste trouwambtenaren. Wij wensen u alvast een onvergetelijke dag toe.